České informační kiosky I.
Mám zálibu v testování informačních kiosků. Jakmile spatřím volně přístupný kiosek, okamžitě se vrhnu do zkoumání a prověřování jeho možností.
Mnoho kiosků na veřejných prostranstvích slouží pro podání informací, službě veřejnosti. Druhá polovina kiosků je určena zákazníkům. Kiosky pro zákazníky jsou často dobře zpracované po stránce vizuální, mají oku lahodící obal. Co se týče obsahu, je zde sice co zlepšovat, ale progres je patrný. Asi nejviditelnější problém tkví v jejich nízké viditelnosti. Často levné komponenty, včetně obrazovky, degradují informační kiosek ve světelně exponovaných prodejních prostorách.
Dnes se však budu věnovat informačním kioskům sloužícím k informování veřejnosti. Jsou majetkem státu, městských částí, nebo samosprávných celků a jsou, až na výjimky, špatné.
Po vizuální stránce nejsou žádným zázrakem, ale zde nejde o design. Nejdůležitější jsou informace, které kiosek uživateli nabízí. A jsme u jádra pudla. Infokiosky si na nic nehrají a nabízí přímý přístup na internetové stránky. U dopravních terminálů jako jsou autobusová nádraží, je hlavním obsahem vyhledávač v jízdních řádech – kdysi IDOS, dnes patří idnes.cz. Bohužel, autoři při návrhu nevnímali zásadní rozdíl mezi domácím počítačem a informačním kioskem. Většina internetových aplikací je dnes založená na kurzoru myši.
Člověk se tak kurzorem myší nalétá, než vyplní datum odjezdu, výchozí a cílovou stanici… Info kiosky jsou, v horším případě, bez jakékoli polohovací periférie, musí vám postačit šipky. V lepším případě jsou vybavené trackballem, tedy kuličkou vystupující z klávesnice. Téměř žádný uživatel nemá praxi v používání trackballu. Standardní internetové prohlížeče navíc nejsou příliš vhodné pro informační kiosky. Kombinace myší ovládané internetové aplikace a standardního internetového prohlížeče je tak téměř smrtelnou kombinací.
V příštím článku vám ukážu několik nezdařených pokusů o informační kiosky.
Komentáře uzavřeny.
Nejnovější komentáře