Scent marketing – marketing čichu
Zvykli jsme si na detailní škatulkování marketingových podoborů. To s sebou nese zástupy specialistů na dané marketingové téma. Dnes otevřu téma téměř neprozkoumaného marketingového podoboru na okraji zájmu. Scent marketing, tedy voňavý marketing, se zaměřuje na často opomíjený smysl – čich. Ten je jedním z pěti smyslů (podle definice naší euro-atlantské civilizace), kterými vnímáme podněty ze svého okolí. Význam čichu je jednou bagatelizován, jindy vyzvedáván. Pravdou je, že nás čich často donutí k nepředvídatelné reakci.
Pomáhá vnímání vůní uchopit zákazníka? Vůně má nevýhodu, vyprchává a drží se pouze v nejbližším okolí zdroje. Je také špatně směrovatelná. Jeden příklad však jasně dokáže, že i vůně pozitivně ovlivňuje rozhodování zákazníka.
Po marketingových kolvoárech putuje návod na výdělečnou cestovní kancelář. Představte si cestovní kancelář specializující se na zájezdy k moři. Zrak zákazníka navnadí velká obrazovka s videem blankytného moře a pobřežím při západu Slunce za zády prodejce zájezdů. Tichý, líbezný a nenápadně se vtírající zvuk šumícího moře, zákazníka navnadí a vůně moře prostupující celou kanceláří, jej jednoduše uchvátí a nepustí. Pokud přidáte oslovení hmatu, třeba nastrčenou mušlí, kterou zákazník během povídání o zájezdu žmoulá v ruce, opět zvyšujete své šance na úspěch. Košík s čokoládou „mořské plody“ je určen chuťovým pohárkům.
Musíme si jako lidé přiznat, že okolí podvědomě vnímáme všemi smysly a tajemství marketingu se skrývá v uchopení těch nejlepších nástrojů pro každý smysl. Přitom platí zlaté pravidlo, čím více smyslů oslovíte, tím snáze se zákazník nechá přesvědčit.
Komentáře uzavřeny.
15.8.2010 - 18:52
Dobrý den, Váš článek mě velice zaujal. To že se ve svém článku věnujete právě Scent marketingu dokazuje, že právě tento obor nabývá na důležitosti a nestojí tedy na pokraji zájmu, jak píšete. Zájem o Scent marketing se neustále zvyšuje, jak na straně marketingových odborníků, tak majitelů obchodů. Souhlasit musím naopak s tím, že čich nás často donutí k nepředvídané reakci. Ta může být ovšem jak pozitivní, tak negativní. Záleží na tom, které vůně/pachy na nás v ovzduší působí. Vůně prostoru je při posuzování důležitosti uváděna na druhém místě, těsně za čistotou prostředí. Teprve potom přichází na řadu osvětlení, architektura, hudba v pozadí a podobně. Proto je cílené profesionální zušlechťování ovzduší z marketingového hlediska tak důležité. Čichovou atmosféru ovzduší nelze nechávat na náhodě.